電子ジャーナル 技報R&Dレビュー

要旨集●Vol.39 No.1(2004年3月発行)
 解説・展望
P.29

稲垣昌英

 Computational Fluid Dynamics (CFD) has been applied in engineering predictions of turbulent fluid flow for about two decades. Above all, turbulence modeling is very important for predicting the performance of fluid machines with sufficient reliability since most of them involve complex turbulent phenomena. So far, the k-ε model has been most frequently used to predict various engineering turbulent flows with a certain degree of success. On the other hand, with the recent advances in computers, Large Eddy Simulation (LES) has become applicable to engineering prediction. The advantages of LES over the k-ε model are: (1) high prediction accuracy; (2) capability of resolving the unsteadiness of turbulent motion over a broad range of scales; (3) simplicity of modeling the turbulent effects in fluid phenomena containing multiphysics. For achieving the practical use of LES, we have developed a new subgrid-scale (SGS) model and a discretization method with high conservation property in curvilinear grids. The present paper provides descriptions thereof. In addition, the validity of LES using these techniques is investigated in some basic flows and engineering-relevant problems. LES is expected to become a powerful engineering tool for analyzing complex turbulent flows including heat and mass transfer, aerodynamic noise generation, combustion and so forth.

 自動車の設計において,Computational Fluid Dynamics (CFD) は必要不可欠なツールとして認知されるにようになった。その中でも取り扱いが難しい乱流の解析手法としては,現在はk-εモデルに代表されるレイノルズ平均 (RANS) モデルが主流であるが,今後は格子平均に基づくLarge Eddy Simulation (LES) が利用されるケースも増えてくると考えられる。LESの利点には,(1) 予測精度が高い,(2) 非定常な現象が捉えられ,現象の理解および高度な設計コンセプトの考案に役立つ,(3) モデル化する範囲がサブグリッド ( 格子サイズ以下 ) に限られるため,複雑な乱流場 ( マルチフィジックスを含む乱流現象など ) のモデリングが比較的しやすい,が挙げられる。当社では,(1) 混合時間スケールを導入した独自のサブグリッドスケール (SGS) モデル,(2) 物理量の保存特性を高めた離散化手法,を開発することによってLESの実用化を達成した。本報告では,これらの技術について解説するとともに,空力・空力騒音解析に適用した際のLESの有効性についても示す。今後は,熱,拡散,燃焼等を含む複合乱流場の解析技術へと発展することが期待できる。

 

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P.36

佐藤重幸

 Air quality in auto-cabin is reported from various viewpoints including recent trends.

 Regarding the volatile organic compounds in the auto-cabin, the generating mechanism, method of measurement from within the auto-cabin, method of analysis, method of measuring from the parts, etc. are introduced. Regarding the odor, the generating mechanism, masking function, relation with humidity, etc. are introduced along with the characteristics of the human sense of smell. In addition, the importance of ventilation of the air in the auto-cabin is discussed.


 車室内空気質を最近の動向を含めて,様々な視点から解説した。
 車室内の揮発性有機化合物については発生機構,車室内からの測定法,分析法,部品からの測定法など,においについては嗅覚の特徴とともに発生機構,マスキング作用,湿度の関係などを紹介した。そのほか,車室内の換気の重要性についても論じた。

 

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