This paper describes a motor
control method that is designed to reduce vibration
in hybrid vehicles (HV).
Vibration that can degrade ride
comfort occurs in the following situations.
1) At engine start/stop
In an HV, engine start/stop occurs frequently in the
interests of reducing fuel consumption and emissions.
This vibration occurs independently of the driver's
actions.
2) During rapid acceleration/deceleration
The vibration increases
considerably because the electric motor torque can
be increased/decreased more rapidly than that of the
internal combustion engine.
To address these problems,
we have designed two types of controllers. The first
controller addresses the problem of engine torque
ripple that is caused by the compression reaction
force and the pumping pressure in the cylinders. The
second controller has been designed to suppress torsional
vibration in the drivetrain, which is caused by traction
torque ripples or rapid increases/decreases in the
traction torque.
Both controllers are realized
in software. Practical experiments have shown that
the proposed motor controllers reduce vibration and
improve ride comfort.
本研究は,ハイブリッド自動車 (HV) で発生する車両振動の低減を目的に開発したモータ制御手法に関するものである。
ここでは,以下の2状況で発生する車両振動について考える。
1) エンジン始動/停止時
燃費やエミッションの向上のため,HVでは頻繁に繰り返される。ドライバの操作とは無関係に発生する振動であるため,違和感を生じる。
2) 高トルク応答のモータで急加減速する時
これらの振動は,エンジントルクの脈動や駆動トルクの急速な変化によって発生する。
そこで,エンジントルクの脈動を駆動系に伝達させないモータ制御手法と,駆動系のねじれ振動を低減するモータ制御手法とを開発した。開発した制御手法は既存のセンサだけを利用しており,ソフトウェアを変更するだけで実現可能な手法である。
実車試験の結果,上記の状況で発生する車両振動をモータ制御によって低減できることを確認した。不快な振動が低減されるため,乗り心地も良くなることを確認した。