要旨集●Vol.39 No.2(2004年6月発行)
特集:Driver Behaviour and Active Safety(運転行動と予防安全)
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Review
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P.1
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Active safety
systems are gradually becoming practical with advances
in environmental sensing and vehicle control technologies.
Analyses of driver errors leading to road traffic accidents,
however, have shown that drivers still make mistakes
in their cognition of the external world and in judging
between safe/not safe.
Research into drivers' behavior and active safety has
advanced with improvements in driver support technologies
that help compensate for the cognition, judgment, and
actions of drivers. This paper introduces recent trends
in research based on the above viewpoints.
環境センシング技術や車両制御技術の高度化に伴って,予防安全装置が現実のものになろうとしている。一方,交通事故のミクロ調査からドライバのミスを解析すると,外界の認知におけるミスと安全かどうかの判断に関連するミスが問題であることがわかる。
そこで,ドライバの認知,判断,操作に関する特性を補うような運転支援技術として,ドライバの運転行動と予防安全に関する研究が進められている。本稿では,この観点から,最近の研究動向を紹介する。
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Research
Report
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P.9
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國分三輝,古西浩之, 樋口和則,
倉橋哲郎, 梅村祥之,西博章
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Drivers' "prejudice" is the major cause
of road traffic accidents in Japan. Here, "prejudice"
refers to a driver's cognitive status being such that
he or she perceives an accidental risk as being smaller
than an objective risk. In this study, a simple method
named SUPREME is proposed to estimate a driver's perception
of risk, both in real-time and quantitatively, using
driving behavior data. In addition, a simple driving
simulator named TEDDY was developed to easily assess
a driver's prejudice. Sixty subjects participated
in a prejudice assessment trial. The validity of the
assessment technique was confirmed by analyzing the
driver's selection of vehicle velocity when the degree
of prejudice was assessed as being high. The relationship
between the assessed prejudice and a conventional
aptitude test was investigated. As a result, the assessed
prejudice was judged to be related to the driver's
tendency to be accident-prone. This study aims to
establish a basis for new types of driver assistance
and training programs that prevent prejudice in the
ITS epoch.
日本における交通事故の主な原因はドライバの「思い込み」である。「思い込み」とは,交通状況に対する客観的な危険度よりも,ドライバが主観的に知覚した危険感が過小な状態を示す。本研究では,運転操作データをもとにドライバのリスク知覚の程度を簡便に推定する方法SUPREMEを提案する。また,ドライバの思い込みを評価するための簡易なドライビングシミュレータTEDDYを開発する。60名の被験者により,TEDDYによる思い込み評価を試行した。思い込みが高いと評価された場面での車速変化の分析から,本評価方法の妥当性が確認された。次に,評価された思い込みの程度と伝統的な運転適性検査との関係を調べた。その結果,思い込みの程度が高い者ほど事故親和性が高いことが確認された。これらの取り組みにより,ITS時代における,思い込みを低減させる新しいタイプの運転支援や運転教育方法開発の基礎とすることを狙う。
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P.16
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古西浩之,國分三輝, 樋口和則,倉橋哲郎, 梅村祥之
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If the number of road traffic accidents is to be
reduced, it is essential that drivers be able to accurately
assess the risks presented by their surroundings.
This research aimed to develop a model that would
be capable of estimating the risks presented by a
scene depicting an actual driving situation. We manually
input hazard information such as the other cars and
pedestrians appearing in a scene, and then used the
accumulated data to devise a multiple regression formula
to estimate the risk. In addition to the hazard information,
we devised a multiple regression formula that also
considers whether a vehicle is in an intersection,
as well as the speed of the vehicle. We asked a team
of driving instructors to evaluate the risks, and
used their evaluations as standard risk values. Using
96 variables in the multiple regression formula, we
obtained a correlation coefficient of 0.973. For the
hazard information, we found that the coefficients
for other vehicles and elderly pedestrians were given
approximately the same weighting, while a parking
vehicle was afforded about twice that.
交通事故を減らすためには,ドライバが状況に応じた正確なリスクを判断できることが必要である。本研究は,実際の運転場面のリスクの推定を行うモデルの開発を目的としている。実際の走行場面に写った車・歩行者などのハザード情報を人手で入力し,蓄積したデータを用いてリスク推定のための重回帰式を作成する。重回帰式は,ハザード情報以外にも交差点内・外などの位置,走行速度などを用いて作成する。その際,運転指導員の評価したリスク値を正解値として用いる。96変数利用の重回帰式での相関係数は0.973となった。ハザード情報に対する重み付け係数は,走行車数と高齢者数に対しては同程度となり,これらと比べ停止車に対して,重み付け係数は約2倍であった。
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P.24
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The social damage caused by road traffic accidents
is enormous, and governments and companies around
the world have devised and implemented countermeasures
to reduce such accidents. Among these, driving support
systems are being researched and developed as an accident-preventing
measure. Driving Simulators (DS) are an effective
tool for developing such a driving support system
and evaluating new Human Machine Interfaces (HMI).
This paper describes the newly developed Toyota Research
Driving Simulator (TRDS) and presents the results
of analyzing the driving characteristic data that
we accumulated. In addition, we present some results
obtained with the Personally Adaptive Driving Support
System (PADSS).
交通事故による社会的損失は重大であり,様々な対策が事故低減のために実施されている。そして,これらの事故を予防するために運転支援システムの研究・開発が盛んである。ドライビングシミュレータ
(DS) は,このような運転支援システムの開発やヒューマン・マシン・インタフェース(HMI) の評価を行うためには効果的なツールである。本報告では,開発したDSとこれを用いて計測・蓄積したドライバの運転特性について述べる。さらに,蓄積されたドライバ個人ごとの運転特性に基づいた個人適合型運転支援法の検討結果を示す。
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