電子ジャーナル 技報R&Dレビュー

要旨集●Vol.41 No.3(2006年11月発行)
 研究報告
p.35

稲垣和久,冬頭孝之,西川一明,
中北清己,阪田一郎


The purpose of this study is to create a new combustion concept that offers a high thermal efficiency and very low NOx and soot emissions. To this end, we performed 3D-CFD simulations to identify problems with an actual PCCI that is characterized by in-cylinder mixture non-homogeneity that arises through the direct injection of diesel fuel. We compared the combustion characteristics with an ideal 'HCCI' with homogeneous mixture conditions. Then, to overcome PCCI problems such as difficulties in combustion controllability and the limited operating range, we identified the key parameters impacting the HCCI/PCCI process through experiments with a variety of paraffinic hydrocarbon fuels. Finally, based on the knowledge gained through these steps, we developed a new concept for dual-fuel PCCI combustion using high- and low-RON fuels to achieve extremely low NOx and smoke emissions. In this system, gasoline was supplied from the intake air port and diesel fuel was injected directly into the engine cylinder to act as an ignition trigger at a timing before TDC. It was found that the ignition phasing of this PCCI combustion can be controlled by changing the ratios of the two injected fuels, such that combustion proceeds very mildly, even without EGR, thanks to the spatial stratification of ignitability in the cylinder, which prevents the entire mixture from igniting instantaneously. The operable load range, where the NOx and smoke emissions were less than 10 ppm and 0.1 FSN, respectively, was extended up to an IMEP of 12 bar using an intake air boosting system together with dual fueling.


 本研究は,高い熱効率と非常に少ないNOxやスートエミッションを両立する新燃焼コン セプトを創出することを目的とする。これを達成するため,最初に3D-CFDシミュレーションを用いて理想的なHCCI燃焼の特性と比較することによって,エンジン筒内に燃 料を直接噴射することで実現される,不均質な混合気分布が存在する場合のPCCIの問題点を抽出した。

 次に,燃焼制御性の困難さや運転領域の狭さに代表されるPCCIの問題点を克服するために,種々のパラフィン系燃料を用いた基礎実験によって,HCCI/PCCIの燃焼過程に影響を与える重要なパラメータを特定した。最後に,これらの知見を元にして,高RON燃料と低RON燃料の2燃料によって燃焼を制御されたDual-fuel PCCIのコンセプトを開発 し,NOxやスモークの大幅な低減を可能にした。このシステムでは,ガソリンを吸気管 に噴射し,着火源としてTDC前の早期に軽油を直接エンジン筒内に噴射する。この2燃料の噴射量比によってPCCIの着火時期を制御することが可能で,しかもEGRを用いなくても,筒内に着火性の空間分布を形成し同時多点着火を抑制することで,穏やかな燃焼を実現することができた。また,過給を用いることによって,NOxが10ppm以下, Smokeが0.1FSN以下のクリーンな運転領域をIMEP = 12barまで拡大できた。

 

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p.47

岩田徳利,村田篤信,与語康宏,
蔦森秀夫,新原正倫,石倉洋


In sheet metal forming simulations, the widely used shell elements are assumed to be in the plane stress state, as defined by the Mindlin-Reissner theory. Unfortunately, numerical prediction with conventional shell elements is not accurate for bending radiuses that are small relative to the sheet thickness. This is mainly because the stress and strain formulation for a conventional shell element does not actually reflect reality. So, to accurately predict the springback of a sheet with a severe bend, we have proposed a method for measuring the through-thickness strain. The stress and strain are formulated based on measured and calculated values for a solid element, as well as a proposed shell element that is based on a formulation that has been newly incorporated into the FEM code. We have confirmed the accuracy with which this method can predict the springback shape of two bending processes. As a result, we found that we can accurately predict the springback shape even after severe bending. From the viewpoint of computation cost, the proposed shell element is much more effective than a solid element.


 板成形シミュレーションで利用されているシェル要素はM-Rの仮定に基づき,平面応力状態として定式化されている。この従来型のシェル要素を用いたスプリングバックの予測結果は,自動車のフレームやサスペンション部品の型設計に利用するには十分な精度ではない。これはそれらの部品のように,板厚に比べて曲げ半径が小さい場合 には従来型のシェル要素のひずみ,応力の定式化が実際の現象に即していないためである。そこで,新たに考案した測定法でせん断ひずみの板厚方向分布を測定した。こ れらの実験とソリッド要素の計算結果により新たにひずみ,応力を定式化したシェル 要素を考案した。その新しいシェル要素をFEM解析に導入する。さらに,U曲げ,ハッ ト曲げの2種類の成形事例について,従来のシェル要素,実験,およびソリッド要素の結果と比較することで,提案シェル要素を用いたスプリングバックの予測精度について検証した。提案したシェル要素を用いることにより厳しい曲げ成形に対しても高精度で,短い計算時間でスプリングバック予測ができることを示した。

 

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