Tire-road friction is the most important
piece of information used by active safety systems.
However, most conventional friction estimation/ detection
methods are accurate only within the non-linear region.
In addition, such methods require numerous sensors,
such as yaw rate sensors, acceleration sensors, and
steering angle sensors. In this paper, a friction estimation
method using a tire vibration model is proposed. The
method is based on the frequency characteristics of
wheel speed vibration, which are related to tire-road
friction. The recursive least squares and instrumental
variable methods are applied for on-line estimation.
The experimental results show that, when applied to
a free-rolling tire, the proposed method detects friction
change from dry asphalt to iced road while the vehicle
travels at constant speed without braking, accelerating,
or cornering.
タイヤと路面間の摩擦状態は,予防安全システムにとってもっとも重要な情報の一つである。しかしながら,従来の摩擦状態推定あるいは検知方法は,摩擦限界付近で動作するものである。加えて,ヨーレイトセンサ,加速度センサ,舵角センサなど多くのセンサを必要とする。本論文では,タイヤ回転振動モデルを用いた摩擦状態推定法を提案する。本手法は,タイヤと路面間の摩擦状態と相関のある車輪速振動の周波数特性に基づいている。オンライン推定には,逐次型最小自乗法や補助変数を適用した。実車走行実験を通じ,本推定法により定常走行状態で摩擦状態変化が検知できることを示す。