電子ジャーナル 技報R&Dレビュー

要旨集●Vol.39 No.4(2004年12月発行)
 研究報告
p.40

大庭伸子,青木正和,則竹達夫,三輪和利,砥綿真一

 

 We report a new finding that CaSi reversibly absorbs and desorbs hydrogen. Its hydriding and dehydriding properties were investigated both theoretically and experimentally. Before experiment, first-principles calculation was performed with the ultrasoft pseudopotential method based on the density functional theory, and it was predicted that CaSi hydride is thermodynamically stable. In actual measurement, the pressure-composition isotherms clearly had plateau pressures in a temperature range of 473-573 K, and the maximum hydrogen content was 1.9 wt% under a hydrogen pressure of 9 MPa at 473 K, which means CaSi forms CaSiH1.3. The theoretical and experimental values of the enthalpy of CaSiH1.3 were estimated as -42 kJ/molH2 and -62 kJ/molH2, respectively. They are almost in agreement, within a typical error of 20 kJ/molH2. From the X-ray diffraction profiles, it is confirmed that the crystal structure of CaSi changes reversibly with the absorption and desorption of hydrogen.

 我々は,CaSiが可逆的に水素を吸蔵・放出することを新しく見出し,その水素化および脱水素化特性に関して,理論と実験の両側面から調べた。実験に先駆けて行った密度汎関数理論に基づくウルトラソフト擬ポテンシャル法を用いた第一原理計算の結果より,CaSi水素化物が熱力学的に安定であることが示唆された。実際,温度473-573Kの圧力−組成等温線において明瞭なプラトー領域が観測され,圧力9MPa,温度473K下での最大水素吸蔵量は約1.9質量%であった。これは,CaSiが水素化物CaSiH1.3を生成したことを意味する。CaSiH1.3に対する水素化生成熱の計算値および実験値は,それぞれ,-42kJ/molH2と-62kJ/molH2であり,本理論計算の精度 ( 計算誤差 20kJ/molH2 ) を考慮するとほぼ一致している。粉末X線回折プロファイルからも,CaSiの水素化・脱水素化に伴って結晶構造が可逆的に変化することを確認した。

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P.46

山田直之

 

 This paper describes the results of our evaluation of a pedestrian's radio wave reflection characteristics. Recently, the demands made for safety systems, such as the Forward Collision Avoidance Assistance System (FCAAS), have been increasing. The radar sensors of such safety systems have to be capable of detecting not only vehicles but also pedestrians, bicycles, and roadside objects. Furthermore, such a safety system should be able to make a decision without any mistake as to whether a collision occurs. Therefore, the radar sensor must be capable of detecting objects with 100% certainty up to a point immediately before a collision would otherwise occur.

 The reflection characteristics of radio waves from a pedestrian were measured as part of the effort to improve the pedestrian detection performance of the radar sensor. A pedestrian's radio wave reflection intensity is low, at about 15- 20 dB less than that of the rear of a vehicle, and can vary by as much as 20 dB. Evaluating these characteristics in detail is a prerequisite to the development of a radar sensor that is capable of detecting pedestrians reliably.


 本報告では,歩行者の電波反射特性を評価した結果について述べる。近年,車両周辺監視などの安全システムに対するニーズが高まってきている。安全システム用の電波センサでは,車両だけでなく,歩行者,自転車,路側物などまで検出しなければならない。さらに,安全システムは衝突するかどうかの判断を誤りなく行わなければならない。そのため,電波センサは,衝突直前の距離に至るまで,物体を確実に検出する必要がある。

 電波センサによる歩行者検出性能を向上させるために,歩行者からの電波反射特性を測定した。歩行者の電波反射強度は車両の後部と比較して15〜20dB程度低いこと,変動幅は20dB程度あることを確認した。これらの特性を詳しく評価することが,歩行者検出性能の高い電波センサの開発に繋がっていく。

 

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