電子ジャーナル 技報R&Dレビュー

要旨集●Vol.38 No.4(2003年12月発行)
特集:Modeling, Analysis and Control Methods for Improving Vehicle Dynamic Behavior(車両運動性能向上のためのモデル化および解析・制御手法)
 Review
P.1

高橋俊道

 So-called vehicle dynamics (or controllability and stability) refer to the "running, cornering and stopping" of automobiles, which are the most important and basic performance of automobiles. Therefore, many studies have been undertaken from several points of view all over the world. In this paper, our former studies, which focused on the analysis and modeling of vehicle and tire behavior, the vehicle dynamics control and state estimation, and the analysis of driver-vehicle system, are briefly summarized. Also, the purpose and background of these studies are mentioned. Moreover, a brief introduction to the three technical papers included in this special issue is presented.

 自動車の運動性能(または操縦性・安定性)とは,平易な言葉でいえば "車が走る,曲がる,止まる" 性能や機能を意味し,車にとって最も基本的で重要な性能である。そのため自動車の運動性能に関しては,古くから世界各国で様々な観点から研究が行われてきた。本稿では,我々が現在までに実施してきた主な研究テーマである,自動車およびタイヤの運動力学的解析・モデル化技術,車両運動制御と状態推定技術,ドライバ−自動車系の特性解析に関する研究の概要を紹介するとともに,それらの研究の目的や取り組みに対する考え方を述べる。また,本特集で取り上げる3報の研究の位置付けも解説する。

 

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 Research Report
P.10

高橋俊道,羽田昌敏

 A newly developed tire model for the Overturning Moment (OTM) characteristics and the analysis of the influence of OTM on vehicle rollover behavior are presented. The new OTM model was developed based on the so-called Magic Formula tire model. The concept of the new model involves identifying the difference between the simple model used previously and actual measurements to the newly defined functions. The new model agrees very well with the measured data over a wide range of tire vertical loads, slip angles and camber angles.

 The influence of tire OTM on the vehicle rollover behavior was also investigated by means of a full vehicle simulation in which a rather large steering angle was input. The results obtained from the vehicle models with three different tire models (model without OTM, simple model, and new model) were compared with experimental results. It was found that the calculated result obtained with the new OTM model agreed best with the experiment.


 新たに開発したタイヤのオーバーターニングモーメント (OTM) のモデル化手法と,OTM特性が車両の耐転覆性能に与える影響を解析した結果を報告している。まず,Magic Formulaと呼ばれるタイヤモデルを改良し,新しいOTMモデルを開発した。その考え方は,従来から用いられている簡易OTMモデルによる計算結果と実測値の違いを,新たに考案した式により同定するというものである。新モデルは広範囲の垂直荷重,スリップ角およびキャンバ角領域において,実験結果に非常によく一致した。

 次に,タイヤのOTMが車両の耐転覆性能に与える影響を解析した。3種類のタイヤモデル ( OTMなし,簡易モデル,新モデル ) をフルビークルモデルに導入し,大操舵角を入力したときの車両挙動のシミュレーション計算を行い,同じ操舵角入力をしたときの実験結果と比較した。その結果,新OTMモデルを用いたときの計算結果が,実験結果に最もよく一致することがわかった。

 

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P.17

水野雅彦

 The results of vehicle performance tests often vary depending on the season or with differences in the road surface temperature. It is believed that these changes can partially be attributed to the effect of tire surface temperature. The aim of this study is to develop a tire side force model that incorporates the influence of tire surface temperature.

 The newly developed tire side force model incorporates a thermodynamic model that allows us to consider changes in the tire surface temperature and a side force model that allows for the effects of tire surface temperature. The tire model parameters were identified using the results obtained with an indoor test facility.

 The surface temperature and the side force values predicted using this model agreed well with actual measurements, proving the validity of the developed model. 


 季節や路面温度の違いにより車両運動性能が異なることがしばしば見られるが,一要因としてタイヤ発生力の温度依存性が考えられる。そこで,本研究では,タイヤ表面温度の影響を考慮したタイヤ横力モデルを構築することを目的とする。

このモデルは,タイヤ表面温度変化に関する熱伝熱モデルと,タイヤ表面温度の変化に伴う横力の変化を表すモデルとで構成されている。このモデルで用いられているパラメータは,室内試験機で求めた試験結果を用いて導出される。

このモデルを用いてタイヤ試験機でのタイヤ表面温度の変化と横力の変化を予測したところ,実験結果とほぼ一致した結果が得られ,開発したモデルの妥当性を証明できた。

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P.23

服部義和

  This paper discusses a method of controlling the tire force exerted by each wheel of a vehicle as a means of ensuring steerability and stability.

 Conventional vehicle stability control systems generally rely on feedback of vehicle states such as the side slip angle and yaw rate to enable stabilization under a range of vehicle/road surface combinations. On a low-friction road surface that is incapable of applying sufficient force, however, it is unreasonable to expect a system to provide sufficient control upon the occurrence of undesirable vehicle behavior. The tire force has a non-linear saturating characteristic, the value of which varies with the vehicle state and road surface, making it difficult to determine the force to be generated by each tire to ensure the desired vehicle behavior.

 This report proposes a method of distributing the target force and moment of a vehicle to each tire by considering variations in the tire force caused by changes in the tire's vertical load, the longitudinal slip, and so on. As a result, the proposed strategy achieves seamless behavior between the normal and the critical limit regions. And, we have confirmed that excellent levels of steerability and stability can be achieved, relative to conventional stability control systems, by simulating a slalom maneuver. Also, this strategy enables effective vehicle control in the face of unstable phenomena involving unbalanced lateral forces arising from changes in the vehicle behavior, such as closing the throttle during a turn maneuver.


 本研究は車両の操縦性,安定性の向上を目的とした,各輪のタイヤ発生力制御手法について述べるものである。

 従来の車両運動制御システムでは,一般的に車体スリップ角やヨーレートといった車両状態量をフィードバックすることによって車両の安定化を行っている。しかし低μ路面においては,十分な力を発生させることができないために,望ましくない車両挙動が発生した後では十分な制御効果が得られないことがあった。また,タイヤの特性は強い非線形を持っており,路面とタイヤの状態によって変化するために,所望の車両挙動を達成するための最適な各輪のタイヤ発生力を求めることは簡単ではない。

 本報告では,非線形なタイヤ特性を考慮した各輪タイヤ力の最適制御手法を提案する。本手法により,通常の走行領域から限界走行領域まで,シームレスな車両挙動が得られる。スラローム走行と限界旋回からのアクセルオフのタスクを取り上げて,操縦性と安定性の高次元での両立を,シミュレーションによって検証する。

 

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